Szeretettel köszöntelek a Mozgáskorlátozott közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Mozgáskorlátozott vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mozgáskorlátozott közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Mozgáskorlátozott vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mozgáskorlátozott közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Mozgáskorlátozott vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mozgáskorlátozott közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Mozgáskorlátozott vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A magyar lakosság közel 5,7%-a – közel 600.000-en – fogyatékossággal élő ember. Ebbe beletartoznak a mozgáskorlátozottak, vakok és gyengén látók, értelmi sérültek, autisták. A fogyatékossággal élő emberek mindennapi közlekedése jelentős akadályokba ütközik fogyatékossági csoporttól függetlenül. Az Országgyűlési Biztosok Hivatala vizsgálatot indított az állampolgári jogok országgyűlési biztosának megbízásából, hogy mérjék fel mennyire érvényesül az egyenlő esélyű hozzáférés a közösségi közlekedésben.
Országunk szíve, fővárosa Budapest! Az ombudsmani hivatal külön vizsgálta a Budapesti Közlekedési Zrt-t (BKV). A közlekedési vállalat tájékoztatása alapján utas közönségük 42% autóbuszon, 25%-a villamoson és fogaskerekűn, 23% metrón és földalattin, 6%-a trolibuszon és mindössze 4%-a HÉV-en utazik. Ennek tekintetében nézzük meg, hogy milyen arányban akadálymentesek az egyes közlekedési járművek.
A buszok és trolibuszok 20%-a, villamosok közül kizárólag a forgalomban levő 40 darab Siemens Combino villamos mondható alacsonypadlósnak. A metró és földalatti bár szintbeli beszállást teszt lehetővé, azonban mindössze 3 megállóhely nevezhető akadálymentesnek –Pillangó Utca, Stadionok, és az Örs vezér tere. Ezen adatok alapján elmondhatjuk, hogy sem a metró és földalatti, sem pedig a HÉV szolgáltatásait nem tudják igénybe venni segítség nélkül a mozgásukban korlátozott utasok. Itt jegyezném meg, hogy egy időben – a villamos felújítási munkálatok alatt – a MÁV tulajdonában levő Desiro vonatok is közlekedtek a HÉV vonalán Óbuda állomás és a Margit-híd között. A Desiro vonatok mindegyike alacsonypadlós! A fentieket összegezve megállapítható, hogy a BKV üzemeltetésében álló járműpark 17,5%-a alacsonypadlós.
Arról nem készült átfogó felmérés, hogy pontosa mekkora az akadálymentesített megállóhelyek aránya Budapesten. Ami biztos: a Siemens Combino villamosok beszerzésével a nagykörúti villamos vonalon (4-es, 6-os) átalakították, valamint az új VOLVO buszok megvásárlásakor az érintett vonalakon is átalakításra kerültek megállóhelyek, hogy fogadni tudják az új járműveket. Az egyéb átépítéseket, és új megállóhelyek kialakítását figyelembe véve a 4990 megállóból mindösszesen 449 darab tekinthető nagy valószínűséggel akadálymentesnek. Ezen megállóhelyek megfelelősségét senki nem vizsgálta meg! Tehát a teljes megállók 9%-a használható nagy valószínűséggel, a fogyatékossággal élő emberek által.
No, de mi a helyzet az utas tájékoztatással? Az autóbuszok és trolibuszok csaknem 50%-án vizuális vagy hangos utas tájékoztató berendezés. A kötöttpályás járműveknél elmondhatjuk, hogy a járművek 100%-ban van akusztikus tájékoztató rendszer, amelyet vagy beszédszintetizátor, vagy pedig a jármű vezetője működtet. A metró járművek közel 20%-án, a villamosok 50%-án és a fogaskerekű vasút járműveinek közel 100%-án található vizuális tájékoztató rendszer. Sajnálattal vesszük tudomásul, hogy sem a HÉV sem pedig a földalatti vasút nem rendelkezik ilyen berendezéssel!
A BKV akadálymentes járművei sajnos nem fedik le Budapest teljes területét, ugyanis a cég tájékoztatása szerint ezek a járművek az akadálymentesnek mondható autóbuszok helyigénye túl nagy ahhoz, hogy egyes vonalakon közlekedni tudjanak. Próbálkozások azért vannak az alacsonypadlós járművek egyenletes elosztására. Ezt már a 2008. évi Paraméterkönyv tervezésénél is figyelembe vették. Ennek következtében a teljes egészében alacsonypadlós járművekkel ellátott vonalakon is megjelentek a régi, magas padlózatú autóbuszok, de még ennek ellenére is elmondhatjuk, hogy a mozgásukban korlátozottak nagyobb arányban tudják igénybe venni a szolgáltatást.
Az OBH munkatársai a vizsgálata során a BKV Zrt-n kívül hat vidéki közlekedési vállalatot keresett meg, akiknek egyforma kérdéssort küldtek ki, amelyekre a cégeknek válaszolniuk kellett.
A vidéki helyi és helyközi közösségi közlekedés akadálymentesítésében, legjobban a Debreceni Közlekedési Zrt. áll. A cég tulajdonában álló járművek 86,17%-a alacsonypadlós! Példaértékű adat! Az autóbuszok 100%-a, a trolibuszok 68,75%-a. A villamosok közül sajnos egy sem alacsonypadlós. Itt szeretném kihangsúlyozni, hogy a menetrendi időszak 98%-ban csak alacsonypadlós járművek közlekednek!
A Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. szolgálatában álló járműpark 51,2%-a felel meg a mozgásukban korlátozott személyek szállítására. Azonban arról nincs érdemi információ, hogy a felvevő helyek közül mennyi alkalmas a fogyatékossággal élő emberek kiszolgálására. A vállalat arra törekszik, hogy az üzemidő alatt minél nagyobb arányban akadálymentes járművekkel lássa el feladatát.
Miskolc Városi Közlekedési Zrt. autóbusz állományának 28%-a alacsonypadlós, amely 51 darab járművet jelent. Mivel a város elnyerte a KÖZOP 5.2. 0-07-es pályázatot, így 31 db új, alacsonypadlós villamost vásárolnak. Ennek köszönhetően villamos állományuk 100%-a alkalmassá válik az akadálymentes közlekedésre. Komplex módon akadálymentesített megállóhelynek 31-et tekinthetünk az 550-ből.
A Pécsi Közlekedési Zrt. által üzemeltett járműpark 3%-a teljesen alacsonypadlós. Ez az adat a MÁV-nál is rosszabb sajnos. Az 519 megállóhelyen 1 kivételével csak a vizuális utas tájékoztatás biztosított. Az említett egy megállóhelyen működik akusztikus utas tájékoztató rendszer is.
Nézzük mi újság a Szegedi Közlekedési Kft. háza táján! A társaság által üzemeltett autóbuszok 70-a, trolibuszok 27,3%-a alacsonypadlós. A fogyatékossággal élő emberek szempontjából sajnálatos, hogy a villamosok mindegyike magas padozatú, de már ebben az évben beszerzésre kerülnek alacsonypadlós villamosok is.. Figyelemre méltó viszont, hogy az alacsonypadlós járművek indulási időpontjai kiemelve szerepelnek a menetrendi kiadványokban, valamint a megállóhelyeken kihelyezett menetrendeken is! Az összes autóbuszon, a trolibuszok több mint 50%-ánés a villamosok 68,3%-án akusztikus és/vagy vizuális tájékoztatás! Ezt nagyon nagy örömmel hallom!
Térjünk vissza az eredeti témához. Az önkormányzati és állami tulajdonban levő társaságok – 2009. január 1-i adat alapján – 8472 járművel rendelkeztek, amelyből 6652 azon cégek állományába tartoznak, amelyekben az állam a többségi tulajdonos. A Volán társaságok 6477 helyi és helyközi járatot üzemeltetnek menetrendszerűen. A helyi és helyközi tömegközlekedést lebonyolító társaságok együttesen 1226 alacsonypadlós, valamint alacsony belépési szintű autóbuszt üzemeltetnek. Utóbbiak többsége rendelkezik a kerekes székkel közlekedő utasok ki és beszállására alkalmas kihajtható rámpával. Sajnálatos azonban, hogy ezeken a járműveken ülhetnek olyan sofőrök is, akik direkt nem nyitják le a „segédeszközt”, hogy felszállhassanak a közlekedési nehézségekkel küzdő utasok. Előfordult már olyan eset is, hogy az érintett járat vezetője nem is tudott róla, hogy a gépjármű, amit vezet, rendelkezik ilyen rámpával. A fel és leszállást segítő, akadálymentesített megállóhelyek aránya sajnálatos módon rendkívülien alacsony. Erről nem a társaságok tehetnek, mivel a megállóhelyek többsége nem saját, hanem az önkormányzatok és a közútkezelők tulajdonában áll. Így maximum csak kérvényezni lehet azok akadálymentesítését. Csupán néhányan tüntetik menetrendjükben, hogy mikor és melyik útvonalon indítanak mozgásukban korlátozott utasok szállítására alkalmas, alacsonypadlós járművet.
A vizsgálat külön kitér a vasúti közlekedésre is. Sajnos itt elszomorító adat fogad minket. A kerekes székek szállítására alkalma járművek aránya mindösszesen 5%. A 2971 járműből csupán 158 felel meg a követelményeknek! A MÁV tulajdonában levő felvevő épületek 9,7% akadálymentesített valamilyen módon. Az alkalmas épületek közül 4,5% akadálymentes, 4,7% akadálymentesített illemhellyel van ellátva, míg 0,5% rendelkezik taktilis vezetőfelülettel.
Jómagam is mozgáskorlátozott vagyok egy genetikai bőrbetegségnek köszönhetően, ezért fontosnak tartom, hogy sorstársaim komplex áttekintő képet kapjanak a magyarországi viszonylatokról!
Kidolgozásra került a "Komplexen Akadálymentes Hely" elnevezésű program (K.A.H.), amely részleten leírja az alapvető elvárásokat minden közszolgáltatást végző intézmény számára. Továbbá K.A.H. kitér a vendéglátó ipari egységek, szórakozó helyek, és turisztikai látványosságok szakszerű, és teljes körű átalakítására is. Ugyan így helyet kapott benne a helyi és helyközi közösségi közlekedés átalakítása is akadálymentességi szempontból.
Egy olyan kontroll csoport felállítása lenne a a legkézenfekvőbb, amely a törvény adta lehetőségeket szigorúan betartja és betartatja. Addig nem fog semmilyen jelentős előrelépés történni, ameddig nem szankcionálható a jelenleg hatályban levő törvények be nem tartása! Ehhez azonban fontos jogszabályok módosítása szükséges, amelyet a fent említett széthúzások miatt igencsak körülményes, de nem lehetetlen kivitelezni.
Létrehozva: 2010-01-11 00:50:52, Módosítva: 2010-01-15 00:33:58
A cikket írta: budaygergely
Olvasások: 241, Kommentek: 1
(forrás: http://s6.www.tvn.hu/ - X Magazin)
|
|
M Imre írta 16 órája a(z) Hogyan találták fel a Braille-írást (Jessica Oreck) videóhoz:
"Informatika a látássérültekért"...
M Imre írta 16 órája a(z) 2021. szeptember 1-től változtak az aláírásra vonatkozó szabályok – tapasztalatokat gyűjt az MVGYOSZ blogbejegyzéshez:
Ügyfélkapu+ tájékoztató https://www.meosz.hu/wp-...
M Imre írta 2 napja a(z) 2021. szeptember 1-től változtak az aláírásra vonatkozó szabályok – tapasztalatokat gyűjt az MVGYOSZ blogbejegyzéshez:
Ügyfélkapu+ Amit mindenképpen tudni kell *** ...
M Imre írta 1 hete a(z) Fogyatékkal (?) a digitális világban blogbejegyzéshez:
A BeLin 7.0 kiadás újdonságai A BeLin 7.0 kiadás az Ubuntu ...
M Imre írta 1 hete a(z) Fogyatékkal (?) a digitális világban blogbejegyzéshez:
A VMware idén korábban ingyenessé tette a Fusion és ...
M Imre írta 1 hete a(z) Barátoknak. fórumtémában:
Miért fizess tízezer forintokat a banknak, ha ingyen is...
M Imre írta 2 hete a(z) Barátoknak. fórumtémában:
Közel 100 budapesti ügyvéd áll rendelkezésre egy egész...
M Imre írta 2 hete a(z) Üzenőfal, társalgó - 2. fórumtémában:
Billy Monger élete gyökeresen megváltozott 2017. április 16...
M Imre új linket töltött fel: Hajós András - Az erkölcsi fogyatékosok
M Imre új linket töltött fel: Árpi megvédi a mozgássérülteket
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Városi buszozás kerekesszékkel
Novemberben érkezik a kiegészítő nyugdíjemelés, a nyugdíj prémium és az egyszeri juttatás
A MEOSZ elérte, hogy rezsivédelmet kapnak a fogyatékossággal élő emberek
Hogyan (ne) akadálymentesítsünk? – Új MEOSZ kiadvány jó és kerülendő gyakorlatokról