Mozgáskorlátozott: Juss el, ha tudsz! – Akadálymentes közösségi közlekedés

Szeretettel köszöntelek a Mozgáskorlátozott közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 290 fő
  • Képek - 90 db
  • Videók - 110 db
  • Blogbejegyzések - 190 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 164 db

Üdvözlettel,
M Imre
Mozgáskorlátozott vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Mozgáskorlátozott közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 290 fő
  • Képek - 90 db
  • Videók - 110 db
  • Blogbejegyzések - 190 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 164 db

Üdvözlettel,
M Imre
Mozgáskorlátozott vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Mozgáskorlátozott közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 290 fő
  • Képek - 90 db
  • Videók - 110 db
  • Blogbejegyzések - 190 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 164 db

Üdvözlettel,
M Imre
Mozgáskorlátozott vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Mozgáskorlátozott közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 290 fő
  • Képek - 90 db
  • Videók - 110 db
  • Blogbejegyzések - 190 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 164 db

Üdvözlettel,
M Imre
Mozgáskorlátozott vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A magyar lakosság közel 5,7%-a – közel 600.000-en – fogyatékossággal élő ember. Ebbe beletartoznak a mozgáskorlátozottak, vakok és gyengén látók, értelmi sérültek, autisták. A fogyaté­kos­ság­gal élő emberek mindennapi közlekedése jelentős akadályokba ütközik fogyatékossági csoporttól függetlenül.  Az Országgyűlési Biztosok Hivatala vizsgálatot indított az állam­polgári jogok országgyűlési biztosának megbízásából, hogy mérjék fel mennyire érvényesül az egyenlő esélyű hozzáférés a közösségi közlekedésben.

Országunk szíve, fővárosa Budapest! Az ombudsmani hivatal külön vizsgálta a Budapesti Közlekedési Zrt-t (BKV). A közlekedési vállalat tájékoztatása alapján utas közönségük 42% autóbuszon, 25%-a villamoson és fogaskerekűn, 23% metrón és földalattin, 6%-a trolibuszon és mindössze 4%-a HÉV-en utazik.  Ennek tekintetében nézzük meg, hogy milyen arányban akadálymentesek az egyes közlekedési járművek.

A buszok és trolibuszok 20%-a, villamosok közül kizárólag a forgalomban levő 40 darab Siemens Combino villamos mondható alacsonypadlósnak. A metró és földalatti  bár szintbeli beszállást teszt lehetővé, azonban mindössze 3 megállóhely nevezhető akadálymentesnek –Pillangó Utca, Stadionok, és az Örs vezér tere. Ezen adatok alapján elmondhatjuk, hogy sem a metró és földalatti, sem pedig a HÉV szolgáltatásait nem tudják igénybe venni segítség nélkül a mozgásukban korlátozott utasok. Itt jegyezném meg, hogy egy időben – a villamos felújítási munkálatok alatt – a MÁV tulajdonában levő Desiro vonatok is közlekedtek a HÉV vonalán Óbuda állomás és a Margit-híd között. A Desiro vonatok mindegyike alacsonypadlós! A fentieket összegezve megállapítható, hogy a BKV üzemeltetésében álló járműpark 17,5%-a alacsonypadlós.

Arról nem készült átfogó felmérés, hogy pontosa mekkora az akadálymentesített megállóhelyek aránya Budapesten.  Ami biztos: a Siemens Combino villamosok beszerzésével a nagykörúti villamos vonalon (4-es, 6-os) átalakították, valamint az új VOLVO buszok megvásárlásakor az érintett vonalakon is átalakításra kerültek megállóhelyek, hogy fogadni tudják az új járműveket.  Az egyéb átépítéseket, és új megállóhelyek kialakítását figyelembe véve a 4990 megállóból mindösszesen 449 darab tekinthető nagy valószínűséggel akadálymentesnek. Ezen megállóhelyek megfelelősségét senki nem vizsgálta meg! Tehát a teljes megállók 9%-a használható nagy valószínűséggel, a fogyatékossággal élő emberek által.

No, de mi a helyzet az utas tájékoztatással? Az autóbuszok és trolibuszok csaknem 50%-án vizuális vagy hangos utas tájékoztató berendezés. A kötöttpályás járműveknél elmondhatjuk, hogy a járművek 100%-ban van akusztikus tájékoztató rendszer, amelyet vagy beszédszintetizátor, vagy pedig a jármű vezetője működtet. A metró járművek közel 20%-án, a villamosok 50%-án és a fogaskerekű vasút járműveinek közel 100%-án található vizuális tájékoztató rendszer. Sajnálattal vesszük tudomásul, hogy sem a HÉV sem pedig a földalatti vasút nem rendelkezik ilyen berendezéssel!

A BKV akadálymentes járművei sajnos nem fedik le Budapest teljes területét, ugyanis a cég tájékoztatása szerint ezek a járművek az akadálymentesnek mondható autóbuszok helyigénye túl nagy ahhoz, hogy egyes vonalakon közlekedni tudjanak. Próbálkozások azért vannak az alacsonypadlós járművek egyenletes elosztására. Ezt már a 2008. évi Paraméterkönyv tervezésénél is figyelembe vették. Ennek következtében a teljes egészében alacsonypadlós járművekkel ellátott vonalakon is megjelentek a régi, magas padlózatú autóbuszok, de még ennek ellenére is elmondhatjuk, hogy a mozgásukban korlátozottak nagyobb arányban tudják igénybe venni a szolgáltatást.

Az OBH munkatársai a vizsgálata során a BKV Zrt-n kívül hat vidéki közlekedési vállalatot keresett meg, akiknek egyforma kérdéssort küldtek ki, amelyekre a cégeknek válaszolniuk kellett.

A vidéki helyi és helyközi közösségi közlekedés akadálymentesítésében, legjobban a Debreceni Közlekedési Zrt. áll. A cég tulajdonában álló járművek 86,17%-a alacsonypadlós! Példaértékű adat! Az autóbuszok 100%-a, a trolibuszok 68,75%-a. A villamosok közül sajnos egy sem alacsonypadlós. Itt szeretném kihangsúlyozni, hogy a menetrendi időszak 98%-ban csak alacsonypadlós járművek közlekednek!

A Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. szolgálatában álló járműpark 51,2%-a felel meg a mozgásukban korlátozott személyek szállítására. Azonban arról nincs érdemi információ, hogy a felvevő helyek közül mennyi alkalmas a fogyatékossággal élő emberek kiszolgálására. A vállalat arra törekszik, hogy az üzemidő alatt minél nagyobb arányban akadálymentes járművekkel lássa el feladatát.

Miskolc Városi Közlekedési Zrt. autóbusz állományának 28%-a alacsonypadlós, amely 51 darab járművet jelent. Mivel a város elnyerte a KÖZOP 5.2. 0-07-es pályázatot, így 31 db új, alacsonypadlós villamost vásárolnak. Ennek köszönhetően villamos állományuk 100%-a alkalmassá válik az akadálymentes közlekedésre. Komplex módon akadálymentesített megállóhelynek 31-et tekinthetünk az 550-ből.

A Pécsi Közlekedési Zrt. által üzemeltett járműpark 3%-a teljesen alacsonypadlós. Ez az adat a MÁV-nál is rosszabb sajnos. Az 519 megállóhelyen 1 kivételével csak a vizuális utas tájékoztatás biztosított. Az említett egy megállóhelyen működik akusztikus utas tájékoztató rendszer is.

Nézzük mi újság a Szegedi Közlekedési Kft. háza táján! A társaság által üzemeltett autóbuszok 70-a, trolibuszok 27,3%-a alacsonypadlós. A fogyatékossággal élő emberek szempontjából sajnálatos, hogy a villamosok mindegyike magas padozatú, de már ebben az évben beszerzésre kerülnek alacsonypadlós villamosok is.. Figyelemre méltó viszont, hogy az alacsonypadlós járművek indulási időpontjai kiemelve szerepelnek a menetrendi kiadványokban, valamint a megállóhelyeken kihelyezett menetrendeken is! Az összes autóbuszon, a trolibuszok több mint 50%-ánés a villamosok 68,3%-án akusztikus és/vagy vizuális tájékoztatás! Ezt nagyon nagy örömmel hallom!

Térjünk vissza az eredeti témához. Az önkormányzati és állami tulajdonban levő társaságok – 2009. január 1-i adat alapján – 8472 járművel rendelkeztek, amelyből 6652 azon cégek állományába tartoznak, amelyekben az állam a többségi tulajdonos. A Volán társaságok 6477 helyi és helyközi járatot üzemeltetnek menetrendszerűen. A helyi és helyközi tömegközlekedést lebonyolító társaságok együttesen 1226 alacsonypadlós, valamint alacsony belépési szintű autóbuszt üzemeltetnek. Utóbbiak többsége rendelkezik a kerekes székkel közlekedő utasok ki és beszállására alkalmas kihajtható rámpával. Sajnálatos azonban, hogy ezeken a járműveken ülhetnek olyan sofőrök is, akik direkt nem nyitják le a „segédeszközt”, hogy felszállhassanak a közlekedési nehézségekkel küzdő utasok. Előfordult már olyan eset is, hogy az érintett járat vezetője nem is tudott róla, hogy a gépjármű, amit vezet, rendelkezik ilyen rámpával.  A fel és leszállást segítő, akadálymentesített megálló­he­lyek aránya sajnálatos módon rendkívülien alacsony. Erről nem a társaságok tehetnek, mivel a megállóhelyek többsége nem saját, hanem az önkormány­zatok és a közútke­zelők tulaj­donában áll. Így maximum csak kérvényezni lehet azok akadálymentesítését. Csupán néhányan tüntetik menetrendjükben, hogy mikor és melyik útvonalon indítanak mozgá­sukban korlátozott utasok szállítására alkalmas, alacsonypadlós járművet.

A vizsgálat külön kitér a vasúti közlekedésre is. Sajnos itt elszomorító adat fogad minket. A kerekes székek szállítására alkalma járművek aránya mindösszesen 5%. A 2971 járműből csupán 158 felel meg a követelményeknek! A MÁV tulajdonában levő felvevő épületek 9,7% akadálymentesített valamilyen módon.  Az alkalmas épületek közül 4,5% akadálymentes, 4,7% aka­dálymentesített illemhellyel van ellátva, míg 0,5% rendelkezik taktilis vezetőfelü­lettel.

Jómagam is mozgáskorlátozott vagyok egy genetikai bőrbetegségnek köszönhetően, ezért fontosnak tartom, hogy sorstársaim komplex áttekintő képet kapjanak a magyarországi viszonylatokról!

Kidolgozásra került a "Komplexen Akadálymentes Hely" elnevezésű program (K.A.H.), amely részleten leírja az alapvető elvárásokat minden közszolgáltatást végző intézmény számára. Továbbá K.A.H. kitér a vendéglátó ipari egységek, szórakozó helyek, és turisztikai látványosságok szakszerű, és teljes körű átalakítására is. Ugyan így helyet kapott benne a helyi és helyközi közösségi közlekedés átalakítása is akadálymentességi szempontból.

Egy olyan kontroll csoport felállítása lenne a a legkézenfekvőbb, amely a törvény adta lehetőségeket szigorúan betartja és betartatja. Addig nem fog semmilyen jelentős előrelépés történni, ameddig nem szankcionálható a jelenleg hatályban levő törvények be nem tartása! Ehhez azonban fontos jogszabályok módosítása szükséges, amelyet a fent említett széthúzások miatt igencsak körülményes, de nem lehetetlen kivitelezni.
Létrehozva: 2010-01-11 00:50:52, Módosítva: 2010-01-15 00:33:58
A cikket írta: budaygergely
Olvasások: 241, Kommentek: 1


(forrás: http://s6.www.tvn.hu/ - X Magazin)

Címkék: akadálymentesített alacsonypadlós bkv mozgáskorlátozott máv tömegközlekedés volán

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 3 hete

Megnyílt a Nyugati pályaudvaron a felújított keresztaluljáró | 2024. április 1.

A Nyugati pályaudvar felújított aluljárójában kicserélték az álmennyezetet és a padlóburkolatot, a falakon a pályaudvar terveinek részletrajzai láthatóak, például a toronyról és a homlokzatról. Az akadálymentes közlekedést taktilis sáv, valamint a korlátokon elhelyezett Braille-írás segíti.

Befejeződtek a Nyugati pályaudvar keresztaluljárójának felújítási munkálatai, pár napja már az utasok előtt is nyitva áll a peronokhoz vezető átjáró – olvasható a MÁV honlapján.

A WestEnd felőli (1–9.) vágányokat a Ceglédi váróval, azaz a 14–17. vágányokkal összekötő keresztaluljáró felújítása két fő részből állt: egyrészt a régi, használaton kívüli peronfelvonó helyére egy új és modern liftet építettek be, ez már március 18-tól az utasok rendelkezésére áll. A másik feladat az aluljáró teljes felújítása volt, ami a napokban fejeződött be.

A keresztaluljáró munkálatai 2023 augusztusában kezdődtek meg, és ősztől teljes lezárás mellett folytatódtak. A felújítás keretében az aluljáróban elvégezték az álmennyezet és a padlóburkolat teljes cseréjét a lámpatestekkel, új elektromos hálózattal, vízelvezetőkkel együtt, továbbá megújult a falburkolat és az oldalajtók sora a régi lépcsőkkel együtt.

A falakon a Nyugati pályaudvar terveinek részletrajzai láthatóak, például a toronyról és a homlokzatról, ezzel is egyedi hangulatot adva a folyosónak. A keresztaluljáróban taktilis sáv, valamint a korlátokon elhelyezett Braille-írás segíti az akadálymentes közlekedést. A munkálatok befejezésével a pénztárkonténerek mellett elhelyezett ideiglenes mosdó is bezárt, és az új bejárat mögött megnyílt az itt található mosdó is.

Az elmúlt hónapokban elvégzett munkálatoknak köszönhetően megújult állomási környezet várja az utasokat a peronok megközelítését segítő keresztaluljáróban, az új lifttel pedig már akadálymentesen megközelíthető az aluljáró a pályaudvar területéről.

A keresztaluljáró felújítása és a peronlift cseréje a MÁV beruházásában, hazai költségvetési forrásból és az Európai Unió finanszírozásával a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg.
https://pestbuda.hu/cikk/20240401_megnyilt_a_nyugati_palyaudvaron_a_felujitott_keresztaluljaro

Videó:
https://www.youtube.com/watch?v=Ky2OxHeVFSY

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Új rendeletet adtak ki a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről. A korábbi kedvezményekhez képest lényeges változás, hogy 2024. március 1-jétől már nemcsak a helyi, hanem a helyközi közforgalmú közlekedésben is ingyenesen utazhatnak a fogyatékossággal élő személyek.
https://www.mvgyosz.hu/hirek-hu/ingyenes-lett-a-helyi-es-helykozi-utazas-a-fogyatekossaggal-elo-emberek-szamara/

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

2023 novemberében volt húsz éve, hogy a mozikba került a 2000-es évek meghatározó magyar filmje, egy alternatív valóság metróhálózatában játszódó Kontroll. A jeles évfordulól előtt számos vetítéssel, köztük a Széll Kálmán téri metróállomáson is tisztelegtek, de alighanem Mátyássy Bence színész-rendező maxolta ki legjobban az ünneplést – írja a magyar.film.hu.

Antal Nimród engedélyével leforgatta a fiktív Kontroll 2 előzetesét, amihez összeszedte a régi ellenőrcsapat nagy részét (Nagy Zsolt, Badár Sándor, Pindroch Csaba, Mucsi Zoltán), új főszereplőként pedig Zsigmond Emőkét hozza be a képbe.
https://www.youtube.com/watch?v=5M5nvAd_EEE
A női ellenőrnek egy rakás rejtélyes, csuklyás alakkal gyűlik meg a baja a modernizált metróban, akik az első rész lökdösőjének nyomdokaiba lépnek.
https://szinhaz.online/zsigmond-emokevel-folytatodhatna-a-kontroll-20-ev-utan/

Válasz

M Imre üzente 1 éve

A Metróért Egyesület videója a frissen átadott állomásokról.
http://autovezetes.network.hu/video/napi_hir/felujitott_allomasok_az_m3as_metro_kozepso_szakaszan
-- Felújított állomások az M3-as metró középső szakaszán
___

A legfontosabb változások az M3-as metró közlekedésben 2022. május 14-től, szombattól
http://autovezetes.network.hu/kepek/z__bkk_bkv_kepek/a_legfontosabb_valtozasok_az_m3as_metro_kozlekedesben_2022_majus_14tol_szombattol

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

vetem, vetem.

Válasz

M Imre üzente 14 éve

Bocs a tréfáért, nem szándékom elhülyéskedni ...

Válasz

M Imre üzente 14 éve

Egész friss! Én a www.tvn.hu-n regisztrálva vagyok, annak a magazinja ez, ahol írva lett :) a hír!
Paradicsommal, és székely káposztával emészthető sztem ...

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Ezt meg kell még emésztenem.

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 1 napja a(z) Barátoknak. fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre írta 1 napja a(z) Üzenőfal, társalgó - 2. fórumtémában:

Elfogadhatatlan, hogy az Európai Unióban nők tízmilliói ...

M Imre írta 2 napja a(z) Egy akadálymentes lakás nem luxus a fogyatékossággal élők számára, hanem alapvető emberi jog blogbejegyzéshez:

A Nem Adom Fel Alapítvány közleménye Budapest, 2024. ...

M Imre írta 2 napja a(z) Rövid hírek fórumtémában:

2024. április 27-28-án, 10 és 18 óra között várjuk az...

M Imre írta 2 napja a(z) Üzenőfal, társalgó - 2. fórumtémában:

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

M Imre írta 3 napja a(z) Üzenőfal, társalgó - 2. fórumtémában:

A Föld (minden)napja | 2024. április 22. Minden évben ...

M Imre írta 3 napja a(z) Üzenőfal, társalgó - 2. fórumtémában:

Meglátni az Erdőt a fától | 2024. április 22. Az erdők adnak ...

M Imre írta 6 napja a(z) Barátoknak. fórumtémában:

A jogaid felett (ahogy mindig) most is őrködünk. Segítünk ...

M Imre írta 6 napja a(z) Barátoknak. fórumtémában:

Az önkormányzati választás során olyan embereket ...

M Imre írta 6 napja a(z) Barátoknak. fórumtémában:

2024-es magyarországi önkormányzati választás |...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu